Senarai Pejabat Pembayaran

Bil Pejabat Perakaunan Bil Bahagian Akaun Kementerian
1 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Johor 1 Kementerian Pelajaran
2 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Melaka 2 Kementerian Kesihatan
3 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Sembilan 3 Kementerian Dalam Negeri
4 Jabatan Akauntan Negara, Wilayah Persekutuan Putrajaya 4 Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani
5 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Selangor 5 Kementerian Kerja Raya
6 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Perak 6 Kastam Diraja Malaysia
7 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Pulau Pinang 7 Kementerian Pertahanan
8 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Kedah 8 Kementerian Penerangan
9 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Perlis 9 Kementerian Pengangkutan
10 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Kelantan 10 Kementerian Pengajian Tinggi
11 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Terengganu 11 Jabatan Perdana Menteri
12 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Pahang    
13 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Sarawak    
14 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Sri Aman    
15 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Kapit    
16 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Sarikei    
17 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Sibu    
18 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Bintulu    
19 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Limbang    
20 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Miri    
21 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Labuan    
22 Jabatan Akauntan Negara, Negeri Sabah    
23 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Keningau    
24 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Tawau    
25 Jabatan Akauntan Negara, Cawangan Sandakan    

Spesifikasi Komputer Pengguna

Keperluan minimum:

 

Perkakasan:

  1. Intel Pentium III ke atas
  2. 128 MB RAM (sebaiknya 256 MB RAM)
  3. 40 GB Hard Disk
  4. 10/100 Ethernet Network Interface Card
  5. 15" Colour Monitor
  6. Standard Keyboard dan Mouse

Perisian:

  1. Windows 98 (2nd Edition) / Windows 2000 / Windows XP / Windows 7
  2. Internet Explorer 6.0 ke atas
  3. Acrobat Reader 5.0 ke atas
  4. Perisian GPKI Agen

Lain-lain Peranti: (untuk sistem e-SPKB sahaja)

  1. Sijil Digital Token
  2. Driver USB Token (ST3)

Permohonan Talian EG* Net

Permohonan berkaitan dengan talian 1 Gov*Net hendaklah merujuk kepada portal MAMPU (http://www.1govnet.gov.my/)

Permohonan Sijil Digital Token

Bil Organisasi Proses
1 Pejabat Perakaunan (LA) Pejabat Perakaunan (LA) mengenalpasti dan melantik Ketua Pusat tanggungjawab atau individu yang diberi kuasa sebagai Authorised Personnel (AP) bagi kad pintar eSPKB
2 Authorised Personnel (AP) / Pengguna Ketua Pusat tanggungjawab atau individu yang diberi kuasa (AP yang dilantik) mengenalpasti pengguna eSPKB

Pengguna mengisi borang permohonan kad pintar dan sertakan salinan kad pengenalan

Lengkapkan borang Notice To Commence Perkhidmatan Public Key Infrastructure bagi senarai pemohon kad pintar dan untuk memohon pembaca kad pintar

Kemukakan permohonan terus kepada MAMPU (mulai 1 Disember 2010)
3 MAMPU (RA) MAMPU proses permohonan dan hantar pakej kad pintar kepada Authorised Personnel (AP)
4 Authorised Personnel (AP) AP menerima pakej kad pintar dan mengagihkan kepada pengguna

Maklumat lanjut boleh didapati di laman web MAMPU.

  1. Untuk semakan status permohonan sijil digital token sila layari portal GPKI MAMPU di https://gpki.mampu.gov.my
  2. Semua aduan atau pertanyaan berkenaan sijil digital token hendaklah diajukan ke:

    No. Telefon : 03 8992 8888
    E-mel : gpki_support[@]digicert[dot]com[dot]my
    Waktu Operasi : 9.00 pagi - 5.00 petang

Konfigurasi Komputer Pengguna

Sila muat turun dokumen berikut:

 

Bil Tajuk  
1 Ringkasan konfigurasi komputer pengguna dan nota semakan sambungan talian EG*Net. Muat Turun
2 Tatacara menentukan spesifikasi komputer eSPKB Muat Turun
3 Tatacara menentukan sambungan EG*Net dari PTJ ke server Pejabat Perakaunan Muat Turun
4 Tatacara memasukkan nombor IP ke komputer eSPKB Muat Turun
5 Tatacara Untuk Edit Host File Muat Turun
6 Tatacara untuk mengakses eSPKB dan Tatacara untuk mewujudkan icon eSPKB di desktop Muat Turun

Keperluan Infrastruktur Pelaksanaan Sistem

Keperluan Infrastruktur Pelaksanaan eSPKB di Pusat Tanggungjawab (PTJ)

 

SENARAI SEMAK KEPERLUAN INFRASTRUKTUR PTJ eSPKB ENABLED

 

Bil Keperluan Tindakan Status [ ok / tidak ]
1 Talian EG*Net siap dipasang GITN  
2 Tatacara menentukan spesifikasi komputer eSPKB
[Rujuk Lampiran Config01(A)]
  • Windows 98/2000/XP
  • Internet Explorer 5.0 atau 6.0
  • Acrobat Reader 5.0 dan ke atas
  • Ivest 4EG Version 1.0
  • Smart card Reader telah dipasang

 

BTM/PTJ
BTM/PTJ
BTM/PTJ
GITN
GITN
 
3 LAN siap dipasang BTM/PTJ  
4 PC telah disambung ke LAN BTM/PTJ  
5 LAN telah disambung ke GITN router.(Jika PTJ telah ada intranet sendiri, integrasi LAN perlu dilakukan) BTM/PTJ  
6 Tatacara menentukan sambungan EG*Net dari PTJ ke server Pejabat Perakaunan [Rujuk Lampiran Config01(B)] BTM/PTJ  
7 Tatacara memasukkan IP ke komputer eSPKB [Rujuk Lampiran Config01(C)] BTM/PTJ  
8 Tahap capaian telah ada PTJ/AO  
9 Kad Pintar pengguna telah ada (untuk eSPKB sahaja) PTJ/AO  
10 Tatacara untuk edit host file [Rujuk Lampiran Config01(D)] BTM/PTJ  
11 Tatacara untuk mengakses sistem eSPKB [Rujuk Lampiran Config01(E)] BTM/PTJ  
12 Borang Konfigurasi Komputer eSPKB [Borang Config02]    

Nota: Untuk ip dan hostname sistem, sila muat turun Aplikasi Penambahan IP/Hostname

image