Accessibility Tools

  • Content scaling 100%
  • Font size 100%
  • Line height 100%
  • Letter spacing 100%
fb ikon  ig ikon  utube ikon  tiktok icon  rss ikon
faq hubungi-kamiaduan   peta-laman
 

Objektif

  1. Memantapkan kecekapan dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan perakaunan di Pejabat Perakaunan;
  2. Menyelaras keseragaman peraturan serta prosedur kewangan dan perakaunan yang berkuat kuasa di pejabat perakaunan;
  3. Mempertingkatkan pemahaman personel yang melaksanakan tugas kewangan dan perakaunan menerusi latihan yang berterusan berkaitan Sistem Perakaunan yang digunapakai; dan
  4. Menguatkuasa Akta Wang Tidak Dituntut 1965 melalui pemahaman dan pemeriksaan ke atas entiti (JANM Negeri sahaja).

Piagam Pelanggan

  1. Menyempurnakan bayaran dalam tempoh 4 hari kalendar dari tarikh terima dokumen lengkap.
  2. Memperakaunkan terimaan dalam tempoh 3 hari kalendar dari tarikh terima dokumen lengkap.

Fungsi

  1. Menyelaras dan menyeragam pelaksanaan operasi perakaunan/kewangan di Pejabat Perakaunan (Bahagian Akaun Kementerian dan JANM Negeri/Cawangan) serta pematuhan dasar, peraturan dan prosedur kewangan yang berkuat kuasa.
  2. Menetapkan dan memantau Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Pejabat Perakaunan.
  3. Melaksana inspektorat ke atas JANM Negeri/Cawangan dan memastikan penambahbaikan dilaksanakan berdasarkan analisis penemuan.
  4. Memantau pelaksanaan naziran dan menyelaras Laporan Prestasi Naziran Pejabat Perakaunan.
  5. Mengurus dan menyelaras pengurusan pentadbiran, kewangan dan pengurusan belanjawan Bahagian dan JANM Negeri/Cawangan.
ALAMAT :

Bahagian Pengurusan Operasi Pejabat Perakaunan
Jabatan Akauntan Negara Malaysia
Aras 4, Kompleks Kementerian Kewangan
No.1, Persiaran Perdana
Presint 2
62594 Putrajaya

  03-88821000     03-88821610